Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied
Risicoprofiel
Het risicoprofiel van de Omgevingsdienst NZKG is hoog. De bijdrage van Gemeente Zaanstad in de gemeenschappelijke regeling is hoog, € 2,0 mln, terwijl de invloed relatief beperkt is. Gemeente Zaanstad heeft 4% van de stemmen. Daarnaast is de Omgevingsdienst NZKG sterk afhankelijk van veranderende wet en regelgeving. Onder “ontwikkelingen Omgevingsdienst NZKG” wordt hier nader op ingegaan.
Risicoanalyse
Ontwikkelingen | |
(Markt) ontwikkelingen | Na de opbouw van de organisatie en het plaatsen van medewerkers afgelopen recente jaren was de officiële start van de OD NZKG 6 februari 2014. De hoofdkoers betreft het behalen van vijf ambities zoals vastgesteld door het algemeen bestuur in de kaderbrief 2015-2020. Deze eerste twee ambities betreffen financiële en procesmatige transparantie en sturing en accountmanagement op orde. Met deze eerste ambities om de basis op orde te krijgen is een reeds een begin gemaakt. Vanaf 2015 is meer nadruk gelegd op overige ambities professionele kwaliteit en gezag, landelijke speler en expertisecentrum en risico en informatie gestuurd werken. Per gemeente wordt jaarlijks de dienstverleningsovereenkomst (DVO) geactualiseerd. Per gemeente worden hier afspraken gemaakt over de wettelijke taken en maatwerktaken. Voor Zaanstad zijn dat bodemtaken, geurbeleid, en er is extra 400 uur bestemd voor ad hoc projecten. DVO 2015 bestaat uit een lumpsum bedrag, de WABO-decentralisatie en daarbovenop een aantal “specials”. Het DVO is in maart 2015 afgesloten en bedraagt afgerond € 2,0 mln. Dit is iets hoger dan het bedrag in 2014, maar blijft binnen de begroting. Naar aanleiding van de nieuwe Wet Gemeenschappelijke Regelingen zal de gemeenschappelijke regeling moeten worden aangepast aan de nieuwe wet. Dit voorstel wordt tweede helft van 2015 voorbereid en zal voor het einde van dit kalenderjaar aan de gemeenteraden en Staten ter vaststelling worden aangeboden. Project Prestatiegerichte sturing. Wetsvoorstel kwaliteit vergunning, toezicht en handhavings- taken. In 2015 is de verkenning van een mogelijke fusie met de OD IJmond voortgezet. |
Financiële positie | Jaarrekening 2014 begroting 2016 – Wabo-decentralisatie Dit scenario is gekozen omdat het tekort volledig wordt opgelost zonder dat dit tot uiting komt in het tarief. Deze oplossing heeft derhalve geen ophogend effect. Dit scenario wijkt wel af van de bestuurlijke afspraken uit december 2013 waarin besloten was dat de OD NZKG efficiency voordelen (bijvoorbeeld beëindigen verlengde kabels) voorlopig investeert in kwaliteitsverhoging van het proces bij de OD NZKG en waar nodig in het proces tussen eigenaren en OD NZKG. |
Risico's | Begroting Zaanstad 2016 e.v. Met deze stijging van 45K is in de begroting 2016 e.v. van Zaanstad nog geen rekening gehouden. Deze dient nog verwerkt te worden; dan stijgt de bijdragen van Zaanstad aan de OD naar € 2.039.000,- In het voorjaar 2015 is een extra claim in de begroting 2016 gevraagd. Ander risico’s betreffen een eventuele aantasting van de vermogenspositie van de OD, die vervolgens ook weer een effect op Zaanstad kan hebben. |
Beheersing | |
Maatregelen | De omgevingsdienst heeft een eigen beleid op risicomanagement en weerstandsvermogen. Er wordt een norm gehanteerd hoeveel reserve moet worden aangehouden voor de risico’s. Er zijn veel overleggen tussen gemeente en OD op verschillende niveaus. Hiermee wordt de ambitie van accountmanagement ingevuld. Komende jaren gaat Gemeente Zaanstad na of het aantal overleggen wat teruggebracht kan worden met als doel meer te komen tot uitkomststuring; het vaststellen van een kwaliteitsverordening VTH taken kan hierbij een sturingsinstrument zijn.
|