Aandeel in het totaal
Portefeuillehouder: D. Emmer
Verantwoordelijk directeur: C. Tip
Programma doelstelling en rol van de gemeente
Zaanstad werkt aan een toekomstgericht, gezond en aantrekkelijk woon-, leef- en ondernemersklimaat. Het terugdringen van milieubelasting heeft hierop een positief effect en leidt ertoe dat belemmeringen voor nieuwbouw worden weggenomen. Op het gebied van duurzaamheid en klimaat richt Zaanstad zich op energiereductie in de bebouwde omgeving en het opwekken van duurzame energie. Hierdoor dalen de (woon)lasten van huishoudens en bedrijven en verbetert het comfort van woningen en gebouwen. Het reduceren van de hoeveelheid afval en het inzetten van reststromen voor hergebruik als grondstoffen draagt hier eveneens aan bij. Ten aanzien van klimaat en duurzaamheid treedt Zaanstad vooral faciliterend op en heeft de gemeente een voorbeeldfunctie. Voor milieu is de gemeente meer kaderstellend en stuurt en stimuleert ze waar nodig. We zoeken de verbinding met de direct belanghebbenden om gezamenlijk tot een juiste aanpak te komen. Daarbij is ook de relatie met de regio van belang.
Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
Reduceren milieubelasting
Wij willen de leefbaarheid in de stad verbeteren door het terugdringen van de milieubelasting. Daarnaast willen we belemmeringen voor het realiseren van nieuwbouwprojecten wegnemen.
Effectindicator | Nulmeting | Realisatie | Begroting | Begroting | Streef- | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|
Bodem: Het aantal spoedlocaties bodemverontreiniging als percentage van het totaal aantal bodemlocaties | 37% | 8% | 4% | 1% | Gemeentelijke registratie | |
Percentage inwoners dat ernstige hinder ondervindt van lawaai van auto’s | 24% | 9% | 8% | 7% | Zaanpeiling | |
Percentage inwoners dat ernstige hinder ondervindt van lawaai van treinen | 6% | 2% | 2% | 2% | Zaanpeiling | |
Percentage inwoners dat ernstige hinder ondervindt van lawaai van fabrieken | 8% | 3% | 3% | 3% | Zaanpeiling | |
Het aantal woningen dat valt binnen de cumulatieve geurcontour van bedrijven als percentage van het totaal aantal woningen in Zaanstad | 70% | 70% | 70% | 35% | Gemeentelijke registratie |
Om deze doelstellingen te bereiken leveren we de volgende prestaties
Uitvoeren Ruimtelijke Milieuvisie
Om de leefbaarheid te verbeteren willen we naast het wegnemen van de belemmeringen omtrent de nieuwbouwproject ook het volgende doen: • Bodemprogramma 2010-2014/2015 en Bodemprogramma 2016-2019 • Actieprogramma Geluid 2013-2018 • Implementatie Zaans Geurbeleid 2015 Het bodemprogramma moet ervoor zorgen dat in 2016-2019 en daarna sprake is van een bodemkwaliteit zonder onaanvaardbare risico’s voor onze inwoners bij het huidige gebruik. Ons streven is dat alle locaties waarbij sprake is van onaanvaardbare ecologische en verspreidingsrisico’s gesaneerd of beheerst zijn. Verder willen we dat alle bodem- en ondergrondaspecten integreren in het proces van ruimtelijke planvorming. Met behulp van extra budget vanuit het Rijk starten we in 2016 met de aanpak van risico’s als gevolg van diffuse bodembelasting, vooral vanwege loodverontreiniging. Geluid is een belangrijke factor in de waardering van de woonomgeving. In het Actieplan Geluid zijn maatregelen opgenomen om de geluidhinder terug te dringen. Deze maatregelen hebben vooral betrekking op wegverkeerlawaai. Wegverkeerlawaai is de voornaamste bron van geluidhinder en de gemeente heeft hier direct invloed op. Een belangrijke maatregel is het toepassen van stille wegdekken. Het Geluidsaneringsprogramma wordt in 2016 definitief afgerond. Verder neemt Zaanstad deel aan diverse overlegstructuren om invloed uit te oefenen op de geluidhinder van Schiphol. In Zaanstad staan relatief veel bedrijven die geur uitstoten. Met het nieuwe geurbeleid wordt beoogd de leefbaarheid verder te verbeteren, waarbij tegelijkertijd de bedrijvigheid nabij woningen duurzaam kan blijven voortbestaan. Binnen het Zaans Proeflokaal is geur een belangrijk punt van aandacht (zie programma 4 Ruimtelijke Ontwikkeling).
Activiteiten
-
Starten met de aanpak van risico's als gevolg van diffuse bodembelasting
-
Het treffen van maatregelen zodat alle locaties waarbij sprake is van onaanvaarde ecologische en verspreidingsrisico's voor 2020 gesaneerd of beheerst zijn
-
Integreren van alle bodem- en ondergrondaspecten in het proces van de ruimtelijke planvorming (vóór 2020 gereed).
-
Toepassen van stille wegdekken (Actieplan Geluid).
-
Afronden geluidsaneringsprogramma
-
Jaarlijks actualiseren dienstverleningsovereenkomst Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied
-
Voorbereiden van de vestiging van een multimodaal (met o.a. groen gas) tankstation
Risico’s en beheersmaatregelen
Risico |
Toelichting |
Beheersmaatregel |
---|---|---|
Afhankelijkheid van andere partijen. |
De ambities waar Zaanstad voor staat, kunnen niet alleen door de gemeente worden gerealiseerd. Samenwerking met verschillende partners, zoals grondeigenaren, collega-overheden, bedrijfsleven en woningcorporaties, is noodzakelijk. Deze ambities vergen investeringen |
De risico's worden beheerst door vol in te zetten op overleg om externe partijen hun verantwoordelijkheid te laten nemen. Daarnaast zoeken we continu naar externe financieringsbronnen |
Zaanstad klimaatneutraal
Zaanstad streeft naar klimaatneutraliteit in 2020 en wil een beweging in gang zetten waarbij geïnteresseerde partners bereid zijn hieraan een bijdrage te leveren door bijvoorbeeld het treffen van energiebesparende maatregelen of het opwekken van duurzame energie. De gemeente schept hiervoor ruimte en past waar mogelijk de regelgeving aan.
Effectindicator | Nulmeting | Realisatie | Begroting | Begroting | Streef- | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|
De hoeveelheid uitgestoten kg CO₂ | 740.000.000 (2009) | 690.000.000 | 700.000.000 | 680.000.000 | 0 | www.energieinbeeld.nl |
Aantal aansluitingen met zonne-opwekking | 100 | 1.400 | 1.700 | 1.800 | 20.000 | www.energieinbeeld.nl |
Om deze doelstellingen te bereiken leveren we de volgende prestaties
Uitvoeren Zaanse Energie Agenda
Naar aanleiding van de evaluatie van het klimaatprogramma is de routekaart behorend bij het Integraal Klimaatprogramma 2010-2020 aangescherpt tot een energieprogramma dat ruimte en inspiratie geeft, zodat inwoners en ondernemers hun ambities op het gebied van duurzaamheid kunnen waarmaken. Energiereductie, het verduurzamen van de energieproductie en innovatie/hergebruik blijven de pijlers waarlangs we werken. Daarbinnen liggen de speerpunten bij energiebesparing in de bebouwde omgeving, het realiseren en uitbreiden van een warmtenet en het verder uitwerken van slimme open energienetwerken (smart grids), in nauwe samenwerking met bedrijfsleven, bewoners en eigenaren van vastgoed. Door de menging van wonen en werken liggen hiervoor in Zaanstad kansen. Daarbij speelt de plaatsing van zonnepanelen en oplaadpunten voor elektrisch vervoer een rol, evenals het mogelijk tijdelijk beschikbaar stellen van braakliggende gronden voor zonneweiden. We blijven in overleg met de Provincie om windmolens langs het Noordzeekanaal te realiseren. We werken aan een verdere verduurzaming van het inkoopbeleid.
Activiteiten
-
Ontwikkelen van een Energy Service Company (energievoorziening wordt uitbesteed aan een externe partij) voor zonnepanelen op 1.000 corporatiewoningen
-
Vaststellen en uitvoeren subsidieregeling Groene Daken
-
Afronding Impulsregeling Duurzame Bedrijven Zaanstad; bedrijfsbezoeken rond energiebesparing
-
Ontwikkeling opstellen businessplan en subsidieaanvraag voor zonnepanelen op gemeentelijk vastgoed; ontwikkelen warmtenet in Zaanstad Noord en Zaanstad Oost
-
Procesbegeleiding pilot 0-op-de-meter-woningen
-
Smart grids-aanpak in stadhuis; ontwikkelen van EnergieAtlas in Zaanstad
-
Organiseren van energiecafés; aanbesteding en plaatsing van 25 extra elektrische oplaadpunten
Risico’s en beheersmaatregelen
Risico |
Toelichting |
Beheersmaatregel |
---|---|---|
Externe partijen weigeren deelname aan de Zaanse Energie Agenda |
Bedrijfsleven, woningcorporaties en bewoners zien de investering op korte termijn vaak als een drempel die in hun ogen niet opweegt tegen de opbrengsten op de langere termijn |
De partijen informeren over de mogelijkheden die er zijn om maatregelen te kunnen financieren en inzicht te geven in de voordelen en opbrengsten van de maatregelen |
Hergebruik grondstoffen
Zaanstad wil zo veel mogelijk reststromen die ontstaan bij huishoudens en bedrijven gescheiden inzamelen, zodat deze voor hergebruik beschikbaar zijn. Door het gebruik van secundaire grondstoffen wordt het gebruik van primaire grondstoffen zo veel mogelijk beperkt.
Effectindicator | Nulmeting | Realisatie | Begroting | Begroting | Streef- | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|
Hoeveelheid gescheiden afval als % van de totale hoeveelheid ingezameld afval) | 40% | 40% | 45% | 45% | 75% | Sorteeranalyses en afvalmonitor |
Om deze doelstellingen te bereiken leveren we de volgende prestaties
Vaststellen en uitvoeren Grondstoffenplan
De Inventarisatie Grondstoffenplan geeft richting aan de wijze waarop de doelstelling op het vlak van huishoudelijk afval wordt vormgegeven. De doelstelling betekent een halvering van de hoeveelheid restafval in 2020 ten opzichte van 2013 en is ingegeven door de wens om kosten voor afvalinzameling voor de burger op termijn beheersbaar te houden en om milieudoelstellingen te behalen. Het Uitvoeringsprogramma 2015-2019 omvat een vernieuwd inzamelsysteem, waarmee we het voor inwoners gemakkelijker maken om grondstoffen te kunnen scheiden. Het programma bevat ook een communicatiestrategie en een werkwijze ten aanzien van prijsstelling en beloning. Dit zal leiden tot een ander takenpakket van HVC. In het kader van het Grondstoffenplan wordt een nieuw concept ontwikkeld voor een grondstoffencentrum: een milieustraat (al dan niet ter vervanging van de huidige milieustraat de Spierling), waarin de ambities van Zaanstad voor hergebruik van grondstoffen centraal staan.
Activiteiten
-
Vaststellen en uitvoeren van het grondstoffenplan 2015-2019
-
Actualiseren en uitvoeren van de dienstverleningsovereenkomst met HVC
-
Faciliteren en realiseren van watertappunten
Grondstoffenrotonde / Circulaire Economie
Het uitgangspunt van een zogenoemde ‘circulaire economie’ is dat grond- en reststofstromen worden hergebruikt. Reststromen zijn producten, materialen, grondstoffen en energie die vrijkomen bij ondernemingen en productieprocessen en die binnen deze onderneming of bij dit productieproces niet meer nuttig inzetbaar zijn. Zaanstad wil, in samenwerking met de regio, met een ‘grondstoffenrotonde’ bijdragen aan de totstandkoming van deze circulaire economie door reststromen op een duurzame wijze te benutten. Hiermee stimuleert zij de aantrekkingskracht van de gemeente als vestigingslocatie en draagt zij bij aan de gemeentelijke klimaatdoelstellingen.
Activiteiten
-
Definiëren en uitwerken van het grondstoffenrotonde met daaraan gekoppeld een actieplan
-
In afstemming met de regio een bijdrage leveren aan een circulaire economie
Dierenwelzijn
Gemeenten hebben een zorgplicht voor hulpbehoevende dieren zonder kennelijke eigenaar.
Effectindicator | Nulmeting | Realisatie | Begroting | Begroting | Streef- | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|
Het aandeel van de aangeboden dieren dat wordt opgevangen door het dierenasiel dan wel de vogelopvang | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | Organisatie Dierenasiel en Vogelopvang |
Om deze doelstellingen te bereiken leveren we de volgende prestaties
Ondersteuning dierenasiel en vogelopvang
Zaanstad ondersteunt het Dierenasiel en de Vogelopvang met een financiële bijdrage conform de geldende overeenkomsten met de Stichting Dierenwelzijn en de Vogelopvang.
Activiteiten
-
De gemeente voert de regie op de geldende overeenkomsten
Lasten incl. dotaties |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
---|---|---|---|---|
Originele begroting 2015-2018 |
20.154 |
19.551 |
19.066 |
19.072 |
Structurele effecten Burap |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kadernota |
-8 |
-7 |
-6 |
-6 |
Beginstand begroting 2016-2019 |
20.146 |
19.544 |
19.060 |
19.066 |
464 |
1.732 |
2.071 |
1.354 |
|
937 |
155 |
294 |
502 |
|
Totale lasten begroting 2016-2019 |
21.547 |
21.431 |
21.425 |
20.923 |
Baten incl. aanwendingen |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
---|---|---|---|---|
Originele begroting 2015-2018 |
-19.536 |
-18.976 |
-18.504 |
-18.504 |
Structurele effecten Burap |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kadernota |
4 |
4 |
3 |
2 |
Beginstand begroting 2016-2019 |
-19.532 |
-18.973 |
-18.501 |
-18.502 |
-142 |
-67 |
-68 |
-62 |
|
472 |
-88 |
-560 |
-63 |
|
Totale baten begroting 2015-2018 |
-19.202 |
-19.127 |
-19.129 |
-18.627 |